top of page

İmza


1981 yılında yayımlanan, Ermeni Hastanesi Dergisi'ndeki bir makaleden yaptığım alıntıyla başlayalım*:

"Soyadı Kanunu Meclis'ten çıktığı gece, Prof. Dr. Hagop Vahram Çerçyan'ın Ankara'da mebusluk yapan ögrencileri, telefonla saat 21:00'de eski hocalarını arayarak, sabaha kadar Atatürk'e onun adına yakışır bir imza hazırlamasını istiyorlar. Çerçyan beş imza hazırlayarak Ankara'ya yolluyor. 'Ben seçemiyorum 5'i de güzel. Ata seçsin' açıklamasını da yapan Çerçyan, Ankara'dan haber bekliyor. Atatürk beş imza arasından, bilinen imzayı seçiyor."

1981'de yayımlanmış bir makalenin üzerinden 20 yıl geçmiş durumda. Ancak 2001 Mayıs'ı ve Haziran'ı boyunca bu yeni ortaya çıkmış gibi basında sürekli olarak yeralmaya başladı ve sürdü.

İlk çıkan haberin başlığı sanırım şöyleydi:

"Atatürk'ün imzasını Ermeni asıllı biri hazırladı".

Evet, Ermeni asıllı Çerçyan, matematik öğretmeniymiş. Yazısı çok güzel olduğu için güzel yazı dersine de girermiş. Halkla ilişkilerin divası Betül Mardin de Çerçyan'dan ders alan öğrencilerden... Haldun Dormen de... Ve daha niceleri de...

Çerçyan'ın, Atatürk'ün imzasını yaratan kişi olduğu zaten biliniyormuş. 1928'den beri.

Bu bilginin bunca yıl sonrasında ısıtılıp yeniden önümüze sunulmasında, yaşadığımız uluslararası sorunların payının olmadığını düşünmek komik olur. Özellikle, sözde Ermeni Soykırım iddiasının...

Bu noktada, olaya nasıl ve nereden baktığınız büyük önem taşır. Tam da bu günlerde, herkes bu habere değişik yorumlar getirebilir. Olumlu yorumlara eyvallah. Ama ya yorumlar olumsuzlaşır ve giderek milliyetçi hatta mürteci bir yöne kayarsa ne olur? Umarım kaymaz. Umarım herkes aklını başında tutar.

Şimdi, ben de olaya bir başka açıdan yaklaşmak istiyorum. İletişim ve kurumsal kimlik açısından. Yani kendi sektörel açımızdan.

Sayın Çerçyan'ın çalışımanın (oluşturulan imzanın), Türkiye Cumhuriyeti tarihinde yapılmış ilk iletişim çalışmalarından biri olması üzerinde durmak istiyorum. Günümüzde bir çok yerde kullanılan bu işaret, artık bir gösterge konumunu almış durumdadır.

Her yerde rastlıyoruz.

"Köyle milletin efedisidir" K. atatürk

"İstikbal göklerdedir" K.atatürk

"Öğretmenler, yeni kuşak sizin eseriniz olacaktır" K. atatürk

Yukarıdaki sözler gibi...

Müzelerde sergilenen asalar, mendiller, mektuplar üzerine konulması gibi...

K. atatürk işaretli olan her şeyi saklıyoruz. Bunlar değerlidir çünkü, bizim tarihimizin en önemli bölümünü oluşturan nesnelerdir. Biliyoruz ki bunlar, M. K. Atatürk'ün kullandığı eşyalardır. Onun sözleridir. Ve bu işaret yani imza artık, bir alamet-i farikadır.

Çerçyan'ın ortaya çıkardığı çalışma, kendisi farkında olmasa da bir kurumsal kimlik çalışmasıdır.

Gelelim bu kurumsal kimlik çalışmasının özelliklerine:

1- Alamet-i farika'da kullanılan harflar Latin Harfleridir. M.K. Atatürk'ün devrimlerinden biri olan Dil Devrimi'ni yansıtır.

2- Çok sade ve okunabilir özelliktedir. Tıpkı Mustafa Kemal Atatürk'ün sadeliği ve anlaşılabilir olma özelliklerinde oldugu gibi.

3- Soyadı Kanunu'nu doğrudan anlatır. İmzada yeralan isim kısaltılarak, sadece K. olarak kullanılmış ve soyadı tam olarak yazılmıştır.

4- Siyahtır. Renginden dolayı diplomatik bir yapısı vardır. Halen her yerde de siyah kullanılır.

5- Mühür veya işaret yerine el ile imza atılması, eski (Cumhuriyet öncesi) mühür geleneğinin de son bulduğunun göstergesidir.

Bir liderde olması beklenen özellikler yani, devrimlerin yapıcısı, yönlendiricisi olmak; liderlik karizmasını her an hissettirmek. İşte bu özellikler bu imzada kendini anlatmaktadır.

Günümüzde bizler de iletişim sektöründe kurumsal kimlik çalışmaları yapıyoruz. Firmanın kurumsal özelliklerini tek bir formda ve en anlaşılabilir şekilde kitlelere aktarmak için uğraşıyoruz. Bu nedenle, kurumsal kimlik çalışmasının önemini, o kurumun ürününü kullanandan daha farklı yorumluyor ve önemsiyoruz.

Biliyoruz ki bir kurumsal kimlik çalışması, aynı zamanda bir gösterge olması nedeniyle karşısındakine çok şey anlatır. Kurumun yapısını, çalışanlarına bakışını, tüketiciye yaklaşımını, sosyal olaylara bakışını (yani bir marka olarak)... Bu nedenle, yapılan çalışmanın önemi artıyor.

Kurumsal kimliğin önemli bir bölümünü oluşturan logo, ürün ve firmayla ilgili olarak bir marka değerinin oluşmasında en önemli etken konumuna ulaşıyor.

Evet, Atatürk'ün imzası, Onun için yapılmış bir kurumsal kimlik çalışmasıdır. Yaptıklarını ve yapacaklarını pekiştirmek amacıyla yaratılmış ve ulusa sunulmuştur. Ve de başarılı olmuş bir çalışmadır. İmzanın arkasında başka şeyler aramak ve kurcalamak, bir bilgi olarak sunmak dışında hareket etmek ne kadar doğru bilemiyorum. Düşünmek lazım. Düşünmek...

Kurumsal kimlik mantığını o zamandan anlayan Atatürk'ü ve kurumsal kimliğini yaratan Çerçyan'ı saygıyla anıyorum...

(1995 - 2010 arasında yayınlanmıştır.)

(Bu yazının tamamını ya da bir bölümünü, kaynak göstermeden lütfen başka bir yerde kullanmayınız. Kaynak: Bülent Fidan. www.bulentfidan.com)

BÜLENT FİDAN 
Marka Danışmanı Bülent Fidan,
danışmanlık hizmeti yanı sıra "tasarım", "marka deneyimi", "marka yönetimi", "marka kimliği", "transhümanizm", "sürdürülebilirlik" konularında markalara seminerler, dersler veriyor, sektör etkinliklerinde anlatıcı olarak yer alıyor, markaların gelecek stratejileri, marka sorunlarında sorun çözüm toplantıları ve arama toplantılarını modere ediyor, TV, radyo ve salon toplantılarında moderatörlük yapıyor. 
MODERATÖR
SEMİNER
DERS
SÖYLEŞİ
 
TAKVİM 
2016 •  2017 • 2018 •
2019 •  2020 • 2021 •
2022 • 2023 • 2024
 
24 / 5 / 2024
Marka Kimliği Eğitimi
Marka Group
9-10 / 3 / 2024
Marka Hikayesi Oluşturma
BrandCamp
5-6 / 2 / 2024
Logo Tasarım Atölyesi
​​
10-11-12 / 1 / 2024
BrandCamp
4 / 11 / 2023
Marka Yönetimi
Türk Telekom
28 / 6 / 2023 
Marka Yönetimi Eğitimi 4
Brandmap Academy
21 / 6 / 2023
Marka Yönetimi Eğitimi 3
Brandmap Academy
14 / 6 / 2023
Marka Yönetimi Eğitimi 2
Brandmap Academy
7 / 6 / 2023​
Marka Yönetimi Eğitimi 1
Brandmap Academy
11 / 5 / 2023
Marka Ajans Eğitimi
Türk Telekom
27 / 4 / 2023
Ajans ve Marka Yönetimi
Türk Telekom
13 / 4 / 2023
Ajans Yönetimi Eğitimi
Türk Telekom
21 / 3 / 2023 
Marka Okulu 
Marka Deneyimi Eğitimi
İstanbul Sanayi Odası
8 / 1 / 2023
Kurumsal İletişim
Ajans Yönetimi Eğitimi
Türk Telekom
9 / 11 / 2022
Marka Yönetimine Giriş
Brand Instıtute
 
8 / 9 / 2022
Gelecek Markalarda
Anadolu Buluşmaları
4 / 6 / 2022

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

23 / 3 / 2022
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
20 / 2 / 2022
Marka Deneyimi 
Seminer / Marka Grubu
16 / 1 / 2022
Logo Tasarımı ve Marka Kimliği
Seminer 
9/ 9 / 2021
Marka Yönetimi Eğitimi
Online
16 / 6 / 2021
Marka Yönetimi Eğitimi
Online
31 / 05 / 2021
Sivil Toplum Dünyasında Kime, Neden Güveniriz?
REPMAN FORUM
03 / 09 / 2020
İşin Güzel Yanı
04 / 06 / 2020
Çevrimiçi / Canan Duman'la Pandemi Döneminde Markayı ve Pazarlamayı Yönetmek
30 / 04 / 2020
Dijital Dönüşüm Yeni Normal mi?
20 / 04 / 2020
Nail Özer ile Söyleşi
 
6 / 01 /2020
Marka Deneyiminin Boyutları, Müşteri Yolculuk Deneyimi Haritasının Faydaları
Altınbaş Üniversitesi
28 / 11 / 2019
Ankara Marka Buluşmaları
ATO
3 / 07 / 2019
Marka Kimliği Çalıştayı
Denizli İhracatçılar Birliği
Denizli
21 / 04 / 2019
Ev Tekstilinde 2020 ve 2021 Trendleri Analizi
EVTEKS FUARI
20 / 03 / 2019
Marka Kimliğinde Değişim
Altınbaş Üniversitesi
11 / 03 / 2019
10. Kurumsal Sosyal Sorumluluk Zirvesi
14 / 02 / 2019
Soyut Şeyler Ekonomisi
12 / 02 / 2019
Stratejik Marka Kavramı
Altınbaş Üniversitesi
11 / 01 / 2019
 
Günümüzün Devrimi
 
Konuk
Medipol Üniversitesi
21 / 12 / 2018
Marka Zirvesi 
Bakü Azerbaycan
06 / 12 / 2018
Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Zirvesi
İstanbul 
30 / 11 / 2018
İletişimciler Buluşması
TÜHİD İstanbul
16 / 02 / 2018
 
Markaşehir İzmir
 
Konferansı
TÜHİD ve İzmir Ticaret Odası
23 / 12 / 2017
Made in Azerbaijan
Bakü
15 / 12 / 2017
Gaziantep Büyükşehir B.
Gaziantep
30 / 11 / 2017
Marketing Meetup
İTÜ Maslak
16 / 10 2017
House of Genius
Workinton
23 / 9 / 2017
Go Digital Etkinliği
Dijital Karga
Bilge Adam
25/ 05 2017
Arçelik -Beko
Ajans Yönetimi Eğitimi
Reklamcılık Vakfı
25 / 05 / 2017
Marka Türkiye 
Lütfi Kırdar İstanbul
11 / 05 / 2017
İçerik Oyunları
(Konferans)
Santral İstanbul
İstanbul Bilgi Üniversitesi
30 /03/2017
Yerelden Globale 
Markalar Konferansı
Cef Works 
Shangri-La Hotel
15 /03/2017
Marka Deneyiminde 
Marka Kimliği
Bahçeşehir Üniversitesi

24 /02/2017

Türk Olarak İtalyan Tasarımı Satmaya Çalışmak

Bursa Halkla İlişkiler Derneği

Bursa

14/12/2016

Dijital Dünyada Marka İletişimi ve Yönetimi / Konuşmacı/ Seminer

Doğuş Üniversitesi

Sanat ve Tasarım Fakültesi

İstanbul

04/11/2016

Marka Kimliği Yaratma 

Atölye Çalışması

Brand Institute

İstanbul

12/10/2016 

Türk Kimliğinin

Markalara Yansıması

Brand Institute

İstanbul

07/10/2016

Temel Marka Yönetimi

Brand Institute 

İstanbul

13 /08/2016 

Markalar ve Sosyal Medya

Açık Seminerler / BrandMap İstanbul

25/07/2016

Ajans Marka İlişkileri - Ajans Yönetimi / TürkTelekom Akademi / İstanbul
 

30/05/2016 

Krizde İtibar ve Marka Yönetimi / ANSİAD

Antalya 

07/05/2016 

Kurumsal Marka Stratejileri ve İtibar Yönetimi / REPMAN-İtibar Araştırmaları Merkezi

İstanbul

03/04/2016 

Marka Yönetimi ve Marka Kimliği / Ortak İletişim / İstanbul

17/02/2016 

Sosyal Medya ve Marka / İstanbul

05/01/2016 

Marka Yönetimi / Merkez Kariyer Günleri / İstanbul 

Bilgi: Seminer, eğitim ve söyleşi için sitedeki İLETİŞİM bölümünden talepte bulunabilirsiniz. 

 BRANDMAP 

İşdünyasının bilgi paylaşım platformu yayını olan BRANDMAP, her ay marka temelinde işdünyası konularını işliyor. 

Ekran Resmi 2024-10-08 08.13.26.png
BRAND SUITE ISTANBUL


Türkiye'nin marka temelinde hizmet sunan tek KURUMSAL MARKA TASARIM AJANSI

BrandSuite İstanbul, Bülent Fidan ve tasarım ekibi tarafından, marka kimliği, marka görsel kimliği, marka iletişimi ve kurumsal tasarımlar alanında çalışmalarını sürdürüyor.
 

Bilgi: Marka Danışmanlığı ve tasarımlarınız için sitedeki İLETİŞİM bölümünden görüşme talebinizi yollayabilirsiniz. 
 

brandsuitelogo1-01.png
bottom of page